O projektu
- Úvodem
- Základní metody
- Cíle projektu
- Cílová skupina
- Důvody projektu
- Časový harmonogram
- Studijní obory
- Personální zajištění
Projektem Třetí věk se rozumí vzdělávací cyklus řadící se do programu celoživotního vzdělávání. Organizátorem je od jeho zahájení v roce 2006 Městská knihovna Louny. Projekt se snaží zvyšovat kvalitu života, zaměřuje se na mnohdy sociálně vyloučenou skupinu lidí, přispívá k dlouhodobě soběstačnému životu seniorů. Program využívající jinakosti jako principu rozvoje osobnosti přináší mimo jiné i nový princip dobrovolnictví, nejen ze strany lektorů, ale i frekventantů, kteří vykonávají dobrovolnickou práci pro knihovnu.
- přednášky
- interaktivní semináře
- práce a výzkum v terénu
- tvorba v ateliérech
- vlastní příprava seminářů pro spolužáky
Vzdělávání je koncipováno běžným členěním na semestry. Od druhého ročníku frekventanti sami připravují některé lekce pro své spolužáky a pro studenty nižších ročníků. Studenti ateliérů získávají zpětnou vazbu své tvorby prostřednictvím výstav, přehlídek a projektů. Vysoká odbornost je zajištěna výběrem prestižních lektorů.
- kvalitní náplň volného času
- možnost seberealizace
- rovný přístup ke vzdělání pro všechny sociální a věkové skupiny
- podpora myšlenky, že i stáří může být velmi příjemným obdobím života
- socializace opuštěných seniorů
- rozvoj duševního života
- střední - starší generace
- lidé jakéhokoli vzdělání a předcházejícího zaměstnání
- Lounští i přespolní
Městská knihovna Louny se snaží o postupnou transformaci v multifunkční zařízení. Veřejná knihovna má šanci na příznivý vývoj tehdy, nabídne-li bohatý a smysluplný program pro širokou veřejnost. Značnou část klientů (téměř 50%) tvoří právě střední a starší generace, která vzdělání a osobnostní rozvoj vnímá jako součást svého života.
V našem městě není jiná instituce, která by se celoživotním vzděláváním systematicky zabývala. Prostředí knihovny je sociálně bezpečné a je zárukou vysoké kvality poskytovaných služeb.
Předcházející ročníky projektu prokázaly potřebnost, zájem i oblibu. Očekáváme udržitelnost projektu v dlouhodobém horizontu. Na základě demografického vývoje populace je prokazatelné narůstající procento seniorů a prodlužující se délka aktivního života. Očekáváme další spolupráci organizací i soukromých subjektů a vzrůstající počet dobrovolníků-lektorů. Studenti projektu berou svoji účast jako velmi prestižní záležitost, pro rozvoj sebevědomí a soběstačnost má maximální význam.
"Středa je náš den!" Motto, kterým se řídil projekt Třetí věk v prvních letech své existence v současné době již tak zcela neplatí. Středa sice zůstala hlavním vyučovacím dnem, ale z důvodu velké oblíbenosti mezi veřejností a tím pádem i nárůstu studentů a nabízených předmětů se rozložilo studium téměř do celého týdne podle následující tabulky:
Anotace k aktuálně nabízeným oborům najdete na www.mkl.cz/treti-vek/predmety.
Obory se cyklicky střídají, tzn. že studenti mohou absolvovat všechny předměty v daném ročníku. Do studia nelze vstupovat v průběhu semestru či přestupovat z ročníku do ročníku. Studium probíhá jako pětiletý cyklus, po řádném absolvování je možné pokračovat cyklem novým, tedy nastoupit opět do prvního ročníku a vybrat si z nové nabídky předmětů. Jednotlivé obory si studenti vybírají na začátku zimního či letního semestru.
Pro kvalitativní rozvoj je především nutné zaměření na lektorský tým. Metodické plány, výběr lektorů, provázanost jednotlivých oborů a motivace je úkolem garantů projektu - převážně personálu MKL. Lektorský tým, jenž je pod vedením supervizorky projektu Mgr. Dagmar Kučerové, pracuje na vhodných metodách a vlastním rozvoji.
[nahoru]